To był interesujący kwartał dla Activision Blizzard. Jedna katastrofa PR goniła drugą, ceny akcji gwałtownie spadły, a tuż przed wczorajszym ogłoszeniem wyników czwartego kwartału 2018 r. doniesienia o możliwych masowych zwolnieniach w Activision Blizzard zaczęły rozprzestrzeniać się jak zaraza. Doniesienia były prawdziwe – masowe zwolnienia rzeczywiście mają miejsce, jednak podczas rozmowy o wynikach za czwarty kwartał 2018 r. Dyrektor generalny Activision Blizzard, Bobby Kotick, próbował namalować obraz w jaśniejszych kolorach.
Bobby Kotick rozpoczął swoją rozmowę od stwierdzenia, że Activision Blizzard po raz kolejny osiągnęło rekordowe wyniki w 2018 roku. Według raportu o zarobkach firma zarobiła 7,26 miliarda dolarów na sprzedaży fizycznej i cyfrowej, w porównaniu do 7,16 miliarda dolarów w 2017 roku. nawet rekordowe wyniki roku podatkowego nie spełniły oczekiwań firmy, głównie ze strony Blizzarda.
Po tych wynikach Activision Blizzard zdecydowało się zmniejszyć skalę, aby zoptymalizować swój personel. Firma planuje zmniejszyć zatrudnienie o 8 procent, co łącznie oznacza utratę pracy przez około 800 osób. Dyrektor generalny powiedział również, że zwolnienia dotkną tylko tych, którzy pracowali na „rolach niezwiązanych z rozwojem” i potwierdził, że Activision Blizzard będzie nadal zwiększać skalę stanowisk zorientowanych na rozwój.
Dzień przed raportem o wynikach za IV kwartał 2018 r. opublikował też prezes Blizzarda J. Allen Brack oświadczenie wyjaśniając sytuację, dlaczego podjęto decyzję o zmniejszeniu skali. Oświadczenie brzmi:
Społeczność Blizzarda…
W ciągu ostatnich kilku miesięcy spotkałem się z wieloma osobami w całym Blizzardzie, rozmawiając o tym, jak tworzymy naszą przyszłość. Jedna rzecz pozostaje niezmienna: jesteśmy zaangażowani w tworzenie epickich gier i rozrywki.
Nasz strumień rozwoju jest silny i mamy największy zestaw gier, jaki kiedykolwiek mieliśmy. Jednocześnie Blizzard stara się zapewnić wysoki poziom kunsztu i doskonałości we wszystkim, co robimy. Utrzymanie tych standardów podczas dalszego rozwijania tych światów wymaga zarówno czasu, jak i utalentowanych programistów.
Mając to na uwadze, planujemy coś dodać do tworzenia gier. Dokładamy wszelkich starań, aby dostarczać wam więcej treści z istniejących franczyz gier i ożywiać nasze niezapowiedziane projekty. Ważnymi priorytetami są również e-sport i Overwatch League, dlatego będziemy nadal tworzyć świetne treści związane z rywalizacją.
Aby lepiej wspierać te priorytety, musimy zreorganizować niektóre z naszych zespołów niezwiązanych z programowaniem. W rezultacie ograniczymy liczbę stanowisk niezwiązanych z rozwojem w Ameryce Północnej i przewidujemy powiązany proces w naszych biurach regionalnych w nadchodzących miesiącach, zależnie od lokalnych wymagań. To była niezwykle trudna decyzja i chcemy docenić wysiłek wszystkich, którzy przyczynili się do rozwoju Blizzarda. Aby pomóc w przejściu, oferujemy każdemu pracownikowi, którego to dotyczy, pakiet odpraw, który obejmuje dodatkowe wynagrodzenie, kontynuację świadczeń oraz wsparcie kariery i rekrutacji, aby pomóc im znaleźć kolejną szansę. Ci ludzie są członkami rodziny Blizzarda — bardzo im zależało i wnieśli ogromny wkład w naszą pracę tutaj, i jesteśmy niezwykle wdzięczni za wszystko, co zrobili.
Choć niektóre z tych zmian organizacyjnych są trudne, jestem pewny przyszłości Blizzarda i będziemy nadal ciężko pracować, aby sprostać nie tylko naszej misji, ale także waszym oczekiwaniom. Z niecierpliwością czekamy na udostępnienie wszystkiego, gdy będzie gotowe.
J. Allena Bracka